کاشی کاری ایرانی و کاشی سنتی (لطیفی)

اجرای تخصصی کاشی کاری سنتی و ایرانی در تهران و شهرستان ها.

خدمات در قالب مشاوره، طراحی، ساخت و اجرا  با بهره گیری از توان مهندسی

کاشیکاری | کاشی سنتی | کاشیکاری مسجد

در این صفحه تلاش می کنیم شما را با مزایای استفاده از کاشی، خصوصیات کاشی های مختلف و نحوه پیدا کردن یک مجموعه کاشی کاری خوب آشنا کرده و برخی از زیباترین نمونه کارهای کاشی کاری سنتی را قرار داده ایم .

کاشی سنتی
0 +
پروژه موفقیت
0 +
پروژه در حال انجام درسراسر کشور

کاشی کاری ایرانی  چیست و چرا در کشور ما استفاده زیادی دارد؟

یکی از مهم ترین سوالاتی که ممکن است در ذهن شما شکل بگیرد این است که کاشی کاری چیست و چرا در صنعت معماری کشور ما از اهمیت فوق العاده ای برخوردار است؟ باید بگوییم که کاشی کاری ایرانی، یکی از هنرهای سنتی معماری در ایران است. در این هنر سنتی، برای تزیین نمای ساختمان و عمارت، از کاشی استفاده می کنند. کاشی می تواند از سفال یا سرامیک ساخته شود. این سازه ها در بخش نازک کاری ساختمان مورد استفاده قرار می گیرند. در واقع از این سازه ها برای پوشش سطوح و تزیین نما مورد استفاده قرار می گیرند.

حال ممکن است به این موضوع فکر کنید که چرا کاشی کاری در کشور ما از اهمیت بالایی برخوردار است؟

دلایل زیادی برای این مسئله وجود دارد. یکی از دلایل معماری سنتی ایرانی و نقش کاشی ها در آن است. هر کشوری یک شناسنامه معماری منحصر به فرد دارد. کشور ما نیز در عرصه معماری سنتی، با کاشـی کاری های معرق و خشت های سفالین شناخته می شود. دلیل دوم، به زیبایی و نقش و نگار کاشی ها بر می گردد. کاشی های ایرانی از نظر رنگ و لعاب، تنوع فوق العاده ای دارند. بنابراین شما با هر سلیقه ای می توانید از کاشی های مناسب برای پوشش سطوح در ساختمان های خود استفاده کنید.

فرقی نمی کند که دکوراسیون محل زندگی شما مدرن یا سنتی باشد، در هر حال تنوع کاشی ها به گونه ای است که می توانید موردی مناسب برای خود انتخاب کنید.

دلیل سوم، ماندگاری و دوام بالای کاشی کاری است. همان طور که در ابتدای مقاله گفتیم، بناهای معماری ایرانی که با کاشی زینت داده شده اند، هنوز هم تا حد زیادی زیبایی اولیه خودشان را حفظ کرده اند. پس می توان نتیجه گرفت که کاشی ها، از دوام نسبتا بالایی برخوردارند. این متریال ها در مقابل حرارت، سرما، رطوبت و… مقاومت بسیار بالایی از خود نشان می دهند. بنابراین در صورت استفاده از کاشی های استاندارد، تا سال ها نیازی به نگرانی در مورد تعمیر یا بازسازی آن ها نخواهید داشت. دلیل بعدی نیز، مقرون به صرفه بودن کاشی هاست.

کاشی ها معمولا نسبت به سایر سازه های ساختمانی مثل سرامیک، سنگ و… ارزان تر هستند. بنابراین استفاده از کاشی، علاوه بر زیبایی و دوام، باعث کاهش هزینه های شما نیز خواهد شد.

مزایای بهره گیری از هنر کاشی‌کاری ایرانی

1: کاشی های ایرانی از نظر رنگ و لعاب، تنوع فوق العاده ای دارند. بنابراین شما با هر سلیقه ای می توانید از کاشی های مناسب برای پوشش سطوح در ساختمان های خود استفاده کنید. فرقی نمی کند که دکوراسیون محل زندگی شما مدرن یا سنتی باشد، در هر حال تنوع کاشی ها به گونه ای است که می توانید موردی مناسب برای خود انتخاب کنید.

2: ماندگاری و دوام بالای کاشی کاری : همان طور که در ابتدای مقاله گفتیم، بناهای معماری ایرانی که با کاشی زینت داده شده اند، هنوز هم تا حد زیادی زیبایی اولیه خودشان را حفظ کرده اند. پس می توان نتیجه گرفت که کاشی ها، از دوام نسبتا بالایی برخوردارند. این متریال ها در مقابل حرارت، سرما، رطوبت و… مقاومت بسیار بالایی از خود نشان می دهند. بنابراین در صورت استفاده از کاشی های استاندارد، تا سال ها نیازی به نگرانی در مورد تعمیر یا بازسازی آن ها نخواهید داشت.

3: دلیل بعدی نیز، مقرون به صرفه بودن کاشی هاست. کاشی ها معمولا نسبت به سایر سازه های ساختمانی مثل سرامیک، سنگ و… ارزان تر هستند. بنابراین استفاده از کاشی، علاوه بر زیبایی و دوام، باعث کاهش هزینه های شما نیز خواهد شد.

کاشی سنتی چند نوع دارد و کدام نوع از آن ها پرفروش تر هستند؟

کاشی ها انواع مختلفی دارند. در واقع ایران، یکی از کشورهایی است که توانایی تولید طیف گسترده ای از انواع کاشی را دارد. کاشی سنتی، کاشی سنگ فرشی، کاشی آجری، کاشی لعاب دار، کاشی بدون لعاب، کاشی معرق و… از مهم ترین انواع کاشی شناخته می شوند.

هر یک از این کاشی ها، مشخصات منحصر به فردی دارند. برای مثال کاشی های سنتی و معرق، بیشتر برای کاشیکاری مسجد و خانه های اعیانی مورد استفاده قرار می گیرند.کاشی های سنگ فرشی، همان طور که از نامشان پیداست، برای تزیین کف مورد استفاده قرار می گیرند. این کاشی ها حالت سنگ فرش دارند و جلوه زیبایی به کف حیاط یا باغ می بخشند.کاشی های آجری نیز بیشتر در کاشی کاری دیوار مورد استفاده قرار می گیرند. کاشی های آجری، دارای نمایی شبیه به آجر هستند.

بنابراین در طراحی نمای دیوار، کاربرد بیشتری دارند. هر یک از کاشی ها، با توجه به نما و کیفیت، می توانند در مکان های مختلف مورد استفاده قرار بگیرند. بنابراین نمی توان گفت کدام نوع کاشی، از فروش بیشتری در بازار برخوردار است.

کاشی معقلی

کاشی معقلی

کاشی گره چینی

کاشی گره

کاشی هفت رنگ

کاشی هفت رنگ

کاشی معرق

کاشی معرق

ماشی مشبک

کاشی مشبک

فرآیند کاشی کاری طی چه مراحلی انجام می شود؟

یک نکته مهم دیگر که باعث استقبال مردم از کاشی کاری شده، فرآیند اجرای آسان و سریع آن است. این عمل طی چند مرحله انجام می شود و اجرای آن نیز راحت است. در ادامه سعی می کنیم مراحل اجرای کاشی روی سطوح را به شما توضیح دهیم.

1_ زیرسازی: مرحله اول از کاشی کاری، به زیرسازی محدود می شود. زیرسازی به منظور صاف کردن سطوح برای نصب کاشی انجام می شود. زیرسازی می تواند با مصالح مختلفی مثل سیمان، گچ و… انجام شود. جهت زیرسازی کردن بهتر است از مصالح مقاوم با استحکام بالا استفاده کنید. برای مثال سیمان، یک گزینه عالی برای زیرسازی به شمار می رود. البته نوع سیمانی که استفاده می کنید نیز در کیفیت کار تاثیر دارد. در صورت استفاده از سیمان، سطح به صورت خوبی تراز خواهد شد. از طرفی سیمان، یک متریال با ضریب نفوذ بسیار کم است. بنابراین احتمال نفوذ آب و رطوبت در آن بسیار پایین است. پس از زیرسازی اولیه و خشک شدن سیمان، باید آن را با توجه به اندازه کاشی ها، شبکه بندی کنید. برای شبکه بندی می توانید از نوار فیبر استفاده کنید. سپس یک لایه دیگر از ملات را روی لایه اولیه بکشید.

2_شبکه بندی سطح: مرحله دوم از کاشی کاری شامل شبکه بندی است. یعنی شما باید با توجه به اندازه سطح، اندازه کاشی ها و شکل آن ها، محل مورد نظر را شبکه بندی کنید. به این ترتیب می توانید بفهمید که هر کاشی باید در کجا قرار بگیرد. این مسئله خصوصا در سطح های نامتوازن یا در صورت استفاده از کاشی های نامتقارن، بسیار مهم و ضروری است.

3_بازسازی اولیه نما: زمانی که سطح سیمانی به طور کامل خشک شد و کار شبکه بندی را انجام دادید، بهتر است یک بار به صورت امتحانی، کاشی ها را در محل مشخص شده قرار دهید. به این ترتیب می توانید از نمای نهایی کار، آگاه شوید. پس اگر کار از نظر شما نیاز به تغییر داشت، می توانید به راحتی تغییرات مورد نیاز را اعمال کنید.

4_ملات سازی و نصب کاشی ها: مرحله بعدی در کاشی کاری، درست کردن ملات برای نصب کاشی هاست. پس از درست کردن ملات می توانید بخش کوچکی را انتخاب کنید و ملات را با استفاده از ماله های مخصوص در آن سطح صاف کنید. سپس کاشی ها را در کنار هم، روی ملات قرار دهید. این کار را تا جایی تکرار کنید که سطح به طور کامل پر شود. ممکن است با رسیدن به انتهای کار، نیاز به تغییر اندازه کاشی ها حس شود. برای تغییر اندازه کاشی ها، می توانید از ابزارهای مخصوص برش استفاده کنید.

5_بندکشی و تمیز کاری نهایی: در مرحله آخر از کاشی کاری، باید کار بندکشی را انجام دهید. با انجام بندکشی، فاصله بین کاشی ها به بهترین شکل ممکن پوشش داده می شود. برای بندکشی باید از دوغاب یا چسب بندکشی استفاده کرد. قبل از خشک شدن نهایی کار، باید با استفاده از یک اسفنج نم دار، اضافه های کار را به خوبی تمیز کنید. در نهایت کار نصب کاشی با موفقیت انجام می شود.

تصاویر کاشی کاری مساجد و ابنیه

قیمت کاشی کاری چطور محاسبه می شود؟

یکی دیگر از نکاتی که ممکن است توجه شما را به خود جلب کند، قیمت اجرای کاشی کاری سنتی توسط پیمانکاران است. قیمت طراحی و نصب کاشی، چطور محاسبه می شود؟ باید بگوییم که هزینه اجرا و نصب کاشی، به عوامل مختلفی بستگی دارد. در واقع مجموعه ای از عوامل هستند که روی قیمت نهایی اجرا و نصب کاشی، تاثیر می گذارند. در ادامه به برخی از این موارد اشاره خواهیم کرد.

عوامل موثر بر قیمت کاشی کاری

  1. یکی از مهم ترین عوامل موثر بر قیمت کاشی‌کاری ایرانی، نرخ مصوب سال است. هر ساله نرخ نصب و اجرای کاشی، با توجه به موارد مختلفی، به ازای هر متر تعیین می شود. این نرخ محدوده مشخصی دارد و هزینه اجرا نباید از این مقدار تجاوز کند.
  2. یکی دیگر از عوامل موثر بر هزینه کاشی کاری، متراژ محل مورد نظر است. همان طور که گفتیم، هزینه نصب کاشی، به ازای هر متر محاسبه می شود. پس هر چه متراژ سطح مورد نظر بیشتر باشد، هزینه نهایی کار نیز بیشتر خواهد شد.
  3. سومین عامل تاثیر گذار بر قیمت کاشی کاری، محل اجراست. معمولا هزینه نصب کاشی روی کف، کمتر از هزینه نصب آن روی دیوار است. کاشی های تزیینی که برای نمای ساختمان مورد استفاده قرار می گیرند نیز هزینه اجرای بالاتری دارند.

مصالح مورد استفاده در نصب کاشی ها، نوع کاشی های مورد استفاده و… نیز از عواملی هستند که می توانند روی هزینه نهایی نصب و اجرای کاشی تاثیر گذار باشند. گاهی کارفرما ابزارهای لازم اعم از صفحات برش، مصالح و… را برای کار فراهم می کنند. در این صورت هزینه نهایی کار، کاهش پیدا خواهد کرد.

کاشی کاری سنتی مسجد

کاشیکاری در چه مکان هایی بیشتر مورد استفاده قرار می گیرد؟

همان طور که می دانید، کاشی کاری ایرانی در مکان های مختلفی مورد استفاده قرار می گیرد. خانه ها، حیاط ها، مجموعه های تجاری، مساجد، عمارت ها و کاخ های سنتی و… از مکان هایی هستند که می توانیم کاشی را در آن ها مشاهده کنیم. البته در برخی مکان ها، کاشی ها کاربرد بیشتری دارند. برای مثال، یکی از سازه های جدانشدنی از مسجد ایرانی، کاشی است. اکثر مساجد قدیمی و جدید ایرانی، با کاشی های سنتی، معرق و… تزیین شده اند.

کاشیکاری مسجد، از گذشته تا کنون در کشور ما رواج داشته است. زمانی که به مساجد ایرانی فکر می کنید، نقش کاشی های آبی معرق کاری شده، در ذهن شما شکل می گیرد. علاوه بر مساجد، در عمارت ها و بناهای سنتی و تاریخی نیز می توانید کاشی ها را مشاهده کنید. البته این مسئله فقط به مساجد قدیمی مربوط نمی شود. کاشیکاری مسجد حتی در مساجد تازه ساخته شده نیز به چشم می خورد. از دیگر جاهایی که در حال حاضر، استفاده از کاشی در آن ها نقشی اساسی دارد، رستوران ها و کافه های سنتی هستند. کافه ها و رستوران هایی که دکوراسیون کلاسیک دارند، معمولا با خشت، کاشی و… تزیین می شوند. برای تزیین چنین مکان هایی معمولا از کاشی سنتی استفاده می شود.

در اکثر خانه های ایرانی نیز، رد پای کاشی کاری به راحتی قابل مشاهده است. شاید در حال حاضر، کمتر خانه هایی پیدا شوند که دارای کف پوش کاشیکاری شده باشند اما در اکثر سرویس های بهداشتی، برای پوشش کف و دیوار از کاشی کاری استفاده می شود. البته نصب کاشی در سرویس های بهداشتی، دلایل زیادی دارد. سرویس های بهداشتی جزء مکان هایی هستند که به طور مداوم با آب و رطوبت سر و کار دارند. بنابراین برای پوشش کف و دیوار توالت و حمام، باید از کاشی استفاده کرد. همان طور که در ابتدای مقاله گفته شد، کاشی ها مقاومت بسیار بالایی در مقابل رطوبت از خود نشان می دهند. بنابراین بهترین انتخاب برای پوشش دهی سرویس های بهداشتی به شمار می روند.

کاشی کاری سنتی

کاشی کاری به صورت شخصی یا استفاده از خدمات مجموعه های پیمانکاری! کدام بهتر است؟

با توجه به توضیحاتی که در مورد کاشی کاری و مراحل نصب کاشی به شما ارائه کردیم، ممکن است به این موضوع فکر کنید که می توانید خودتان به راحتی عملیات نصب کاشی را انجام دهید. حال آیا این تصور درست است؟

باید بگوییم که خیر، متاسفانه نصب کاشی به صورت شخصی و بدون داشتن اطلاعات اولیه، اصلا کار منطقی و عاقلانه ای نیست. برای این توصیه دلایل زیادی وجود دارد. برای مثال ممکن است شما با نحوه ملات گیری صحیح و نسبت مصالح در ملات گیری آشنا نباشید. در این صورت احتمالا زیرسازی کار از استحکام کافی برخوردار نخواهد شد. در نتیجه ممکن است پس از گذشت مدتی کوتاه، کاشی های شما دچار ریزش شوند.

نکته بعدی عدم دسترسی به ابزار و وسایل مناسب برای کاشی کاری است. بدیهی است شما به عنوان یک فرد آماتور  به ابزار و وسایل لازم برای برش کاری، نصب کاشی و… دسترسی نداشته باشید. حتی اگر بتوانید ابزارهای مناسب را فراهم کنید، روش کار کردن صحیح با آن ها را بلد نیستید.

پس ممکن است به خودتان آسیب بزنید یا کاشی ها را به طور صحیحی برش ندهید. همچنین با نحوه تراز کردن، چینش صحیح کاشی ها و… آشنایی خاصی ندارید. پس در نهایت ممکن است کار شما کیفیت لازم را نداشته باشد. پس بهتر است برای انجام کاشـی کاری به یک مجموعه پیمانکاری معتبر مراجعه کنید.

بهترین راه برای اجرای کاشی کاری ایرانی کدام است؟

همان طور که گفته شد، بهترین راه برای کاشی کاری ایرانی، مراجعه به یک مجموعه پیمانکاری قابل اعتماد و معتبر است. یک مجموعه پیمانکاری خوب، معمولا پیمانکاران و معماران توانایی در اختیار دارد که با تمامی اصول نصب کاشی سنتی ، به طور کامل آشنا هستند. از طرفی در چنین مجموعه هایی، علاوه بر ارائه خدمات به شما مشاوره نیز داده می شود. گاهی ممکن است در انتخاب نوع کاشی، نحوه اجرا و.. دچار سوالاتی شوید. در چنین شرایطی می توانید سوالات خود را با کارشناسان مجموعه مطرح کنید. آن ها تلاش می کنند با علم دانشی که دارند، سوالات شما را به بهترین نحو ممکن پاسخ بدهند.

به علاوه در صورت مراجعه به یک مجموعه کاشی کاری معتبر، خیال شما از بابت کیفیت اجرای کار راحت خواهد بود. این مجموعه ها به طور کامل، تحت نظر اصناف هستند. بنابراین نرخ های ارائه شده در چنین مجموعه هایی کاملا قانونی است. پس خیال شما از بابت هزینه نیز راحت خواهد بود. حال برای پیدا کردن یک مجموعه نصب کاشی موفق و معتبر، باید چه کار کنیم؟

برای پیدا کردن یک مجموعه کاشی کاری معتبر، باید به نکات مهمی دقت کنید. مسئله اول، داشتن مجوزهای قانونی مجموعه است. در صورتی که مجموعه مورد نظر شما از مجوزهای قانونی برخوردار نباشد، اعتماد به آن، ریسک بزرگی خواهد بود. پس حتما به قانونی بودن مجموعه دقت کنید. مسئله مهم دوم، بررسی نمونه کارهای قبلی مجموعه مورد نظر است. بدیهی است هر مجموعه ای که در عرصه طراحی و نصب کاشی فعالیت می کند، باید نمونه کارهایی را به مشتری ارائه دهد. این نمونه کارها در آلبوم کارهای مجموعه، آرشیو تصاویر سایت، صفحات اجتماعی و… قابل مشاهده هستند. بنابراین شما با مراجعه به صفحات اجتماعی یا سایت مجموعه مورد نظر می توانید با ظاهر کار آشنا شوید.

بررسی نظرات ثبت شده در مورد مجموعه کاشی کاری نیز می تواند نقش مهمی در انتخاب شما داشته باشد. بدیهی است، شما باید مجموعه ای را انتخاب کنید که توسط مشتریان قبلی تایید شده باشد. ابراز رضایت از خدمات یک مجموعه می تواند امتیاز بزرگی برای آن در نظر گرفته شود. با دقت به تمامی موارد، می توانید یک مجموعه قابل اطمینان و عالی برای طراحی و نصب کاشی پیدا کنید.

کاشیکاری لطیفی

کاشیکاری لطیفی، ارائه بالاترین کیفیت با نازل ترین ‏قیمت ‏

همان طور که گفتیم، برای پیدا کردن یک کاشی کاری ایرانی معتبر و موفق باید به مولفه های مختلفی دقت کنید. ما با بررسی این مولفه ها، به یک نام رسیدیم. مجموعه کاشیکاری لطیفی، یکی از بهترین مجموعه های طراحی و نصب کاشی در ایران است. این مجموعه در عرصه اجرا و نصب کاشی سنتی ، سال ها تجربه دارد. همان طور که می دانید، داشتن تجربه یکی از ارکان مهم در موفقیت یک مجموعه محسوب می شود. تجربه در کارهای عملی و تخصصی از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است.

 پس به هیچ وجه نباید از آن غافل شوید. مجموعه لطیفی، به عنوان یک شرکت کاملا قانونی در ایران فعالیت می کند. بنابراین شما از هر نظر می توانید به خدمات این مجموعه بزرگ اعتماد کنید. در ادامه چند دلیل مهم برای اعتماد به این مجموعه را برای شما عزیزان ذکر می کنیم.

  • دلیل اول برای اعتماد به کاشی کاری لطیفی، وجود پرسنل متخصص و کاربلد در این مجموعه است. پیمانکاران این مجموعه در زمینه نصب کاشی، از مهارت های فوق العاده ای برخوردارند و این مهارت ها طی سال ها تجربه به دست آمده اند.
  • دلیل دوم برای اعتماد به کاشی کاری لطیفی، اجرای پروژه در شهرهای مختلف کشور است. فرقی ندارد که شما در کجای کشور باشید. در هر صورت می توانید برای پروژه های عمرانی خود روی این مجموعه حساب کنید. نمونه کارهای این شرکت که در شهرهای مختلف طراحی و اجرا شده اند، در سایت یا صفحات اجتماعی مجموعه قابل مشاهده هستند.
  • مسئله بعدی برای اعتماد به این مجموعه معتبر، کیفیت متریال های مورد استفاده در آن است. در مجموعه لطیفی، از بهترین و استانداردترین متریال ها برای نصب کاشی استفاده می شود. بنابراین خیال شما از کیفیت کار راحت خواهد بود.
  • در نهایت، کاشی کاری لطیفی در تلاش است تا بهترین خدمات را با نازل ترین قیمت کاشی کاری سنتی به شما عرضه کند. همان طور که در بخش های میانی مقاله گفتیم، هزینه نصب کاشی در مجموعه های قانونی، طبق نرخ مصوب خواهد بود. البته برخی از مجموعه های قانونی، با دریافت نرخ مصوب، خدمات متوسطی را به مشتریان خود ارائه می کنند و برای ارائه خدمات طلایی، دستمزد بیشتری از آن ها دریافت می کنند. این در حالی است که مجموعه لطیفی، با کیفیت ترین خدمات خود را با نرخ مصوب به شما مشتریان عزیز ارائه می دهد.
کاشی کاری مسجد

خلاصه و جمع بندی 

در مقاله امروز تلاش کردیم، نقش کاشی‌کاری ایرانی در فرهنگ معماری کشور را مورد بررسی قرار دهیم. توضیح دادیم که کاشی کاری چیست و به چه دلیلی مورد استفاده قرار می گیرد. در مورد اهمیت استفاده از کاشی ها نیز توضیحاتی دادیم. برای مثال گفتیم که کاشی ها به دلیل مقاومت در برابر حرارت و رطوبت، از استقبال زیادی بین مردم برخوردارند. همچنین در مورد مراحل نصب کاشی توضیحاتی دادیم. تلاش کردیم شما را با انواع مختلف کاشی و نحوه استفاده از آن ها آشنا کنیم. توضیح دادیم که بهتر است برای نصب کاشی از خدمات مجموعه های پیمانکاری کمک بگیرید. همچنین در مورد خصوصیات یک مجموعه پیمانکاری خوب به شما عزیزان توضیحاتی دادیم. در نهایت نیز کاشی کاری لطیفی و خدمات این مجموعه را به شما عزیزان معرفی کردیم.

اسکرول به بالا